زمین شناسی

سنگ‎هاى تریاس پایینى – میانى البرز، ردیف‎هاى کربناتى آهکى – دولومیتى به نام « سازند الیکا » هستند که بُرش الگوى آن را کلاوس (1964) در دره نور، و در 5 کیلومترى پایین دست روستاى الیکا، به ضخامت 295 متر، مطالعه و معرفى کرده است.

در محل بُرش الگو و سایر نقاط البرز، بخش پایینى سازند الیکا، ضخامتى متغیر از سنگ‎آهک‎هاى نازک‎لایه و آهک‎هاى مارنى است که کمى مارن و یا میان‎لایه‎هاى نازک دولومیت دارد. لایه‎بندى نازک، رنگ متمایل به خاکسترى روشن، فراوانى ساخت‎هاى کرم مانند از ویژگى‎هاى بخش پایینى سازند الیکا است که شناسایى و تفکیک آن را از دولومیت‎هاى ضخیم لایه بخش بالایى فراهم مى‎سازد. فراوان‎ترین سنگواره‎هاى بخش یاد شده دو کفه‎اى‎هاى نوع کلارایا، گاستروپودهاى کوچک و آثار کرم مانند هستند، مقدار ناچیزى جلبک، روزنه‎داران و به ندرت آمونیت، سنگواره‎هاى دیگر این بخش‎اند. فراوانى آثار کرم، ویژگى آشکارآهک‎هاى لایه‎لایه است. به همین‎رو در بیشتر جاها به بخش پایینى سازند الیکا، به طور غیر رسمى آهک‎هاى ورمیکوله  Vermiculate limestone  گفته مى‎شود. سنگواره‎هاى این بخش چندان بارز نیستند ولى باور همگان بر سن تریاس پیشین است.

بخش بالایى سازند الیکا، در همه جا، کربنات‎هاى دولومیتى – آهکى، ضخیم لایه، روشن رنگ و متراکم به ضخامت‎هاى متفـاوت (تا 1000 متر) اند.که سیماى برجسته و کوه‎ساز دارند و به « دولومیت‎هاى الیکا » معروف‎اند. به جز سنگواره‎هاى میکروسکپى ناچیز، دولومیت‎هاى الیکا سنگواره شاخص ندارند ولى معرف سنگ‎هاى تریاس میانى البرز هستند. با این وجود، در برخى نقاط البرز (شهمیرزاد)، لایه‎هاى بازپسین دولومیت الیکا میکروفسیل‎هاى آشکوب کارنین (آغاز تریاس پسین) دارند.

در بعضى نقاط البرز به ویژه در نواحى ورسک، شهمیرزاد، تاقدیس آینه ورزان و 000 توالى کامل‎ترى از ردیف‎هاى کربناتى تریاس وجود دارد. در این‎گونه نواحى، جدا از دو بخش آهکى و دولومیتى، بخش سوم به سازند الیکا افزوده مى‎شود که شامل سنگ‎آهکى‎هاى سفیدرنگ، ریزدانه  و ستبرلایه است که به ویژه در نزدیک پل ورسک شاخص است و از همین‎رو، « بخش آهکى ورسک» نام دارد. سن آهک ورسک چندان روشن نیست. زانى‎تنى و همکاران (1973) در ناحیه آرو (خاور دماوند) روزنه‎دار Involutina را به سن نورین زیرین دانسته ولى سایر مطالعات دیرینه‎شناسى بیشتر معرف آشکوب کارنین‎اند.

سازند الیکا گسترش جغرافیایى وسیعى در آذربایجان، کبودر‎آهنگ، البرز مرکزى و البرز خاورى دارد. در این نواحى تغییرات سنگ‎شناختى ناچیز است ولى ستبرا از 1000 متر در  دره هراز،  295 متر در بُرش الگو و در بعضى نقاط چند ده متر متغیر است.

تحلیل حوضه‎هاى رسوبى الیکا در چند برش جداگانه البرز مرکزى سبب شد تا جهانى (1379) بر این باور باشد که نهشته‎هاى سازند الیکا در حاشیه شمالى قاره سیمرى نهاده شده و شامل طیفى گسترده از رخساره‎ها است که در سه دسته رخساره کربناته وابسته به شرایط آرام، رخساره کربناته وابسته به شرایط توفانى و رخساره آوارى قابل گروه‎بندى است. همین بررسى‎ها نشانگر آن است که بخش زیرین سازند الیکا در یک سکوى کربناته از نوع رَمپ هم‎شیب، نهشته‎هاى آغازى بخش میانى سازند در یک سکوى رمپ گسترده (پلاتفرم اپى‎ریک) گذاشته شده و به سوى بالا به حاشیه‎اى تبدیل شده‎اند.

سازند الیکا را مى‎توان با مجموعه دو سازند سُرخ شیل و شترى در ایران مرکزى و سازند خانه‎کت در زاگرس قابل قیاس دانست (شکل 5-2). ردیف‎هاى آغازین تریاس آق‎دریند (کپه‎داغ) یاد‎آور سنگ‎آهک‎هاى ورمیکوله است ولى بخش بیشتر ردیف‎هاى تریاس آق‎دربند ناهمسانى رخساره‎اى چشم‎گیر با سازند الیکا دارند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 15 آذر 1392برچسب:چینه شناسی, | 12:7 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    چاپ این صفحه